حساب کاربری

برند‌سازی و بازاریابی با یوتیوب از این جهت حائز اهمیت است که بدانیم ۸۶ درصد از مشاغل در حال حاضر از ویدیو بعنوان ابزاری برای بازاریابی استفاده میکنند. پس اگر خودتان را جز این گروه حساب نکنید باید دلیل خوبی برای این کار داشته باشید! یکی از بزرگترین مزایای یوتیوب نمایش نام تجاری است که به شما اجازه عرضه محتوای خود در مقیاس جهانی را می‌دهد. به دلیل اینکه گوگل مالک یوتیوب است شما امتیاز دسترسی به جامعه هدف خود در یک پلتفرم بسیار گسترده را دارید.

شما برای اداره حرفه‌ای تر کانال یوتیوب نیاز دارید تا مدیریت کانال را از حالت پرسونال خارج کنید. هنگامی که شما کانال را روی حالت برند تنظیم می‌کنید این امکان را پیدا می‌کنید که به صورت یک تیم آن را مدیریت کنید. بنابراین قبل شروع به تولید محتوا حرفه‌ای و فعالیت به عنوان یک یوتیوبر باید به برندسازی یا شخصی سازی کانال فکر کنید. در مطلب امروز می‌خواهیم تعدادی از راهکارهایی که به شما در برند‌سازی کانال یوتیوب کمک می‌کند را معرفی کنیم تا با بکارگیری آنها بتوانید کانال حرفه‌ای و با بازدهی بهتری داشته باشید.

 

کشاورزان چهارفصل
برند‌سازی و بازاریابی با یوتیوب

 

برند‌سازی و بازاریابی با یوتیوب

برندت رو تعریف کن

قدم اول قبل از همه چیز دستیابی به یک برند و مارک تجاری قابل شناسایی است. یوتیوب یک صنعت عظیم است که هر هفته تاثیرگزاران و برندهای جدیدی در آن ظاهر می‌شوند.

مثلا یک پلن موفق کانال Jackie Aina است. اون برند خودش رو در قالب طنز و شوخی ارائه می کند که نتایج تاثیرگزاری را در بیننده مال خود کرده است. او در طول هر ویدیو آموزشی خود از الگوهای رفتاری استفاده می‌کند و با مخاطب خود بصورت فراگیر، مثبت و در قالب طنز به تعامل می‌پردازد. بنابراین از خود بپرسید چگونه یک هویت و برند جدید، متمایز و موفق را در یوتیوب پیاده سازی می‌کنید.

 

کشاورزان چهارفصل

 

چرخ برندت رو با این اصول بساز

بیایید برای پیاده سازی این اصول در راستای برند خود یک‌سری سوال از خود بپرسید تا راه دیده شدن مشخص تر و هموارتر شود.

  • به‌عنوان یک برند که هستید و چه جایگاهی دارید ؟
  • چه چیزی در چنته دارید که شما و برندتان را نسبت به رقبا متمایز می‌کند؟
  • ارزش های شما چیست ؟
  • مشتری ایده آل شما کیست ؟

خودکار و کاغذ آماده کن حالا اقدامات پایه زیر را اجرا و عملی کن.

نام تجاری، برند و لوگو شما نشانه‌ای است که دنیای خارج از مجموعه و بیزنس شما، با آن شمارا می‌شناسند. ارتباط بصری موثر المان های رنگ و شکل می‌تواند تاثیر بسزایی در معرفی بیزنس و ارزش های شما داشته باشد. همچنین شما می‌توانید این کار را به یک گروه حرفه‌ای مانند آی گرافیکس بسپارید.

یادبگیرید چگونه بر این عناصر سلطه داشته باشید و بهترین نام و مارک تجاری در یوتیوب را به برند خود القا کنید. زیرا داشتن یک هویت قوی ضروری است. ما در مورد روش نمایش این عناصر در یوتیوب شمارا به خواندن ادامه مقاله دعوت می‌کنیم …

 

ساخت کانال یوتیوب

شما باید یک حساب تجاری در گوگل راه اندازی کنید و با استفاده از این حساب به عنوان مالک و صاحب امتیاز، یک کانال در یوتیوب ایجاد کنید تا کاربران بتوانند با شما به عنوان صاحب این برند تعامل کنند. این بدین معنا است که شما می‌توانید چندین کانال یوتیوب را همزمان مدیریت کنید.

 

کشاورزان چهارفصل

 

تصویر پروفایل (Profile Pictures)

برای تصویر پروفایل خود می‌توانید از همان تصویری که در رسانه یا پلتفرم های دیگر برای برند خود استفاده می‌کنید استفاده کنید. یوتیوبرها و اینفلوئنسرهای اینستاگرام ممکن است یک عکس سرگرم کننده و فان را بعنوان عکس پروفایل خود انتخاب کنند. این عکس جدا از عکس کانال یوتیوب است. اگر یک گروه هستید از لوگو گروه خود یا بعنوان یک نام تجاری بزرگ، می‌توانید استفاده کنید. همچنین در نظر داشته باشید این عکس در نظرات و مکان های مختلفی در کانال یوتیوب شما نمایش داده می‌شود پس عکسی را انتخاب کنید که از لحاظ بصری دارای جذابیت بالایی باشد.

 

کشاورزان چهارفصل

 

توضیحات کانال یوتیوب (Channel descriptions)

توضیحات کانال یوتیوب شما باید بصورت کلی چکیده ای از ویدیو ها و محتواهایی باشد که منتشر میکنید. بینندگان بدنبال این هستند تا از برند و کاری که انجام می‌دهید اطلاعاتی سریع را دریافت کنند. بنابراین اجازه دهید صدای برند و شخصیت کلی شما در توضیحات کانال بدرخشد ! این مکان همچنین مکانی عالی برای اضافه کردن کلمات کلیدی و لینک های مرتبط به کانال شما مانند (اینستاگرام، وبسایت و …) است. کلمات کلیدی را با کاما از هم جدا کرده و لینک های خود را در هر خط قرار دهید. فراموش نکنید یوتیوب همانند گوگل یک موتور جستجوگر ویدیو است که این موضوع، اهمیت استفاده از کلمات کلیدی را نشان می‌دهد.

 

کشاورزان چهارفصل

 

تصویر بنر کانال یوتیوب (Channel Banner)

اندازه بنر کانال یوتیوب شما در سیستم عامل های مختلف مانند دسکتاپ، موبایل و تلویزیون متفاوت به نظر می‌رسد. بنابراین تصویری به اندازه کافی بزرگ همراه با المان های بزرگ و تعامل‌گر طراحی کنید. در حالت ایده آل تصویری با ابعاد ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ با منطقه موثر ۱۵۴۰ در ۴۲۷ را بکارببرید.

ابعاد کلی را ۲۵۶۰ در ۱۵۴۰ در نظر گرفته و المان های مهم خود را در محدوده دوم بکار ببرید. این روش یک نوع موثر برای پیاده سازی یک تصویر جذاب است. پیشنهاد میکنیم هر هفته یا هر ماه تصویر بنر خود را آپدیت کنید تا کانال شما بروز بماند. همچنین می‌توانید در این بنرها از جدیدترین و جذب کننده ترین محصول و خدمات خود استفاده کنید.

 

ویدیو آغازین کانال یوتیوب (Channel Trailer)

شما قادر خواهید بود تا در صفحه اصلی کانال خود و در بالای المان ها یک ویدیو قرار دهید. همچنین شما می‌توانید انتخاب کنید کسی که کانال شمارا دنبال می‌کند ویدیو متفاوتی را نسبت به کسی که هنوز کانال شما را دنبال نمی‌کند مشاهده کند.

این قابلیت به شما کمک می‌کند تا ویدیوها با اهداف متفاوتی را به نمایش بگذارید. قاعدتا استفاده از ویدیوهایی که المان های جذاب مانند معرفی بیزنس شما تخفیف های عالی، المان های بصری جذاب و … را در بر دارد می‌تواند افرادی را که هنوز شمارا دنبال نمی‌کنند ترغیب به کلیک روی دکمه سابسکرایب (دنبال کردن) کند. و همچنین ویدیویی را برای افرادی که شمارا دنبال می‌کنند قرار دهید که آن‌ها را تشویق به دیدن دیگر ویدیوهای شما کند.

بصورت مثال سایت نتفلیکس که در زمینه ساخت و تولید و انتشار فیلم و سریال فعالیت دارد تریلر بهترین عنوان فیلم یا سریال خود را بعنوان ویدیو آغازین قرار می‌دهد.

 

کشاورزان چهارفصل

 

کار روی ویدیوها و محتوای کانال یوتیوب

عنوان ویدیو Video Titles

عنوان ویدیو در یوتیوب اولین چیزی است که بیننده در مورد ویدیو شما خواهد دید بنابر این این عنوان باید تا حد بالایی تاثیر گذار و جذاب باشد. همچنین برای حفظ سئو ، باید در ابتدا عنوان خود از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. کلمات دیگر را در انتهای عنوان ویدیو قرار دهید. همچنین شما می‌توانید با بررسی سیستم Youtube Analytics اطلاعات مهمی از قبیل اینکه مردم در عمل چه کلماتی را جستجو کرده‌اند تا به ویدیوی شما دسترسی داشته باشند را ببینید و از این اطلاعات برای ایجاد یک عنوان موثر و کلیدی برای ویدیو خود استفاده کنید.

یوتیوب حداکثر اجازه استفاده از ۷۰ کاراکتر را در عنوان ویدیو مجاز می‌داند ولی پیشنهاد می‌شود برای ایجاد یک نقطه موثر در عنوان ویدیو خود از عنوانی بین ۳۰ تا ۶۰ کاراکتر استفاده کنید.

 

عکس ثابت ویدیو Thumbnails

شما برای ویدیو خود می‌توانید از عکسی ثابت به‌عنوان Thumbnails استفاده کنید. این عکس جزو اولین چیز هایی است که بیننده در قسمت ویدیوهای کانال شما خواهد دید.

بنابر‌این برای درخشش ویدیو بهتر است این عکس هرچه جذاب‌تر بنظر برسد. قابل گفتن است ۹۰ درصد از بهترین و پربیننده ترین ویدیو‌های یوتیوب از تصاویر سفارشی سازی شده بعنوان Thumbnails استفاده می‌کنند.

تصویری که برای این کار می‌توانید بصورت جدا قرار دهید باید با ابعاد ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل باشد و شامل آرم و رنگ های مورد استفاده مخصوص باشد.

 

توضیحات ویدیو (Video descriptions)

در حالت ایده آل ویدیو های شما آنقدر خوب بوده که در نتایج جستجو ظاهر شده. اگر عنوان یا عکس ثابت به آن اندازه خوب باشد که مشتری موس را روی ویدیو شما بیاورد و به توضیحات ویدیو نگاه کند و منتظر یک تلنگر برای کلیک روی ویدیو شما باشد. به شما تبریک میگوئیم شما به نقطه موثر رسیده اید. این تلنگر را در توضیحات ویدیو خود به کاربر بزنید.

این موارد انقدر مهم هستند که امروزه در سطح اینترنت مطالبی را با عناوین و مشخصات پر رنگ و لعاب می‌بینیم که با وجود محتوای ضعیف بسیار پرکلیک هستند و در رنک های اول قرار دارند. هنگام نوشتن توضیحات ویدیو خود، جذاب ترین اطلاعات را در قسمت توضیحات ویدیو قرار دهید، در این قسمت می‌توانید حداکثر از ۳۰۰ کاراکتر استفاده کنید. در آخر توضیحات خود می‌توانید لینک های دیگری را به وبسایت ، اینستاگرام و … قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم در آخر توضیحات ویدیو خود کاربران را تشویق به دنبال کردن شما در رسانه های دیگر کنید.

 

لیست‌های پخش Playlist

لیست‌های پخش نه تنها یک روش خوب برای دسته بندی و سازماندهی ویدیوهای شما است، بلکه با استفاده از آن می‌توانید یک تصویر از موضوع ویدیوهای خود که در آن دسته بندی هستند به مشتریان خود ارائه دهید. بصورت مثال می‌توانید ویدیوهایی که مرتبط با معرفی محصولات شما هستند را در پلی لیست (معرفی محصولات) قرار دهید، این کار به افراد علاقه‌مند به محصولات شما اجازه می‌دهد تمامی موارد مورد علاقه‌شان را در یک دسته بندی در قالب پلی لیست مقابل خود ببینند. بنابراین بدنبال یک نشان یا عنوان جذاب برای دسته‌بندی ویدیوهای خود باشید.

 

کشاورزان چهارفصل

 

لیستی از مخاطبان و همراهان همیشگی شما که از قبل برند شما را دنبال می‌کنند و مشتاق دیدن ویدیو های شما هستند را در نظر بگیرید. اگر افراد کمی دارید و نوپا هستید نگران نباشید. محتوای جذاب این لیست را بلند بالاتر می‌کند. هرچه افراد بیشتری را در این لیست داشته باشید چرخه موفقیت شما در این رسانه پر رونق تر می‌شود. زیرا افراد بیشتر به معنای تعداد بازدید و زمان تماشای بیشتر و بالاتر است. این امر باعث میشود جایگاه شما در الگوریتمی که یوتیوب پیاده می‌کند بهبود پیدا کند. همچنین ویدیوهای شما به بازدیدکنندگان بیشتری نشان داده شود.

 

خواستن از دنبال کنندگان بی‌ضرر و پرفایده است !

هرگونه ذهنیت منفی در مورد کلمه خواستن را از کانال خود دور کنید. در عناوین و توضیحات از کاربران و بینندگان ویدیو خود بخواهید که شمارا دنبال کنند و ویدیو شما را لایک کنند و کامنت بگذارند.

مثال : (لایک فراموش نشه ! ، اگه خوشتون اومد لایک کنید اگر دوست نداشتید دکمه دیسلایک رو بزنید). خیلی از افرادی که در این زمینه موفق هستند از این روش ها استفاده می‌کنند. مثلا در قسمت توضیحات خود می‌توانید از این ترفند‌های شرطی استفاده کنید.

اگر این ویدیو ۵۰۰۰ تا کامنت بخوره منتظر پارت بعدی باشید. اگر این ویدیو (خواسته شما) انجام شود، آنگاه (کار و عملی جذاب که کاربران دنبال آن هستند).

خواسته شما می‌تواند تعداد لایک، کامنت، دنبال کردن در اینستاگرام و … باشد. در عوض پس از برآورده شدن خواسته خود از بینندگانتان آن‌هارا با ویدیوهای جذاب تغذیه کنید.

 

تنظیمات برای برند‌سازی کانال یوتیوب

قبل از هرچیزی و پرداختن به محتوا و موارد دیگر مربوط به کانال، شما باید تنظیمات کانال را طوری پیاده سازی کنید که بتوانید به دیگران دسترسی لازم را بدهید. همچنین دلایل متعدد دیگری نیز برای برند کردن کانال یوتیوب وجود دارد. به عنوان مثال احتمالا شما نمی‌خواهید به اسم ایمیل شخصی خود در کانال یوتیوب خود فعالیت کنید. همچنین افراد دیگر نمی‌توانند به حساب شخصی شما در یوتیوب دسترسی داشته باشند اما برای درست کردن کانال یوتیوب شما باید قادر باشید به افراد دیگر امکان بازدید از کانال را بدهید. همینطور کاربرانی که از کانال بازدید می‌کنند قادر نخواهند بود تا ایمیل شخصی شما را ببینند. علاوه بر تمامی موارد بالا شما چندین کانال را نیز با اکانت برندسازی کنترل کنید.

اکنون باید بدانید که چکارهایی برای تبدیل اکانت پرسونال به برند انجام دهید. قبل از هرچیزی باید در نظر داشته باشید که اگر از قبل به کانال اول دسترسی دادید باید آن را متوقف کنید. اگر کسی بتواند دسترسی داشته باشد نمی‌توانید اکانت را به برند تبدیل کنید.

همچنین دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که هنگام برندسازی باید از اکانت پرسونال خود استفاده کنید در غیر این صورت اکانت کانال شما حذف می‌شود. همچنین اسم کانال را نیز تغییر دهید تا با کانال قبلی اشتباه نکنید.

علاوه بر مسائل بالا، در هنگام برند کردن کانال URL را حذف نمایید و بعد از برند کردن کانال دوباره URL را اضافه کنید. دقت کنید که حتما این فرآیند قبل از برند کردن کانال انجام داده باشید به این دلیل که در صورت پاک نکردن URL نمی‌توانید دوباره آن را بازیابی کنید.

 

چند راهکار مهم برای برند‌سازی کانال یوتیوب

حال که با فرآیند و تنظیمات برند کردن کانال و تغییر حالت پرسونال آشنا شدید باید بدانید چه راهکارهایی را به عنوان تولید کننده محتوا و یوتیوبر باید در پیش بگیرید تا بتوانید در زمینه شخصی‌سازی کانال موفق باشید. بنابراین در این قسمت روش‌های اصلی و تاثیرگذار را بررسی می‌کنیم.

 

محتوای مشخص و هدفمند

یکی از مهمترین اصول موفقیت و دستیابی به مخاطبان بالا در یوتیوب داشتن موضوع و محتوای مشخص است. داشتن حوزه محتوایی مشخص ، به عنوان مثال آموزش صادرات ، به کاربران کمک می‌کند تا بدانند برای چه چیزی باید به شما مراجعه کنند. اگر مداوم و منظم در یک موضوع تولید محتوا داشته باشید مخاطبان بسیار زیادی برای آگاهی و تماشای محتوای مورد علاقه خود از ویدیوهای شما استفاده خواهند کرد.

بنابراین همواره نظم و تداوم و همچنین تمرکز بر یک موضوع خاص را مد نظر داشته باشید. اگر تصمیم دارید که در کانال خود آموزش زبان آلمانی داشته باشید ناگهان محتوا برای زبان انگلیسی تولید نکنید. اگر هم چنین تصمیمی دارید بهتر است برنامه مدون و دقیقی برای آن داشته باشید تا کاربران دچار سردرگمی و نارضایتی نشوند.

 

سئو کانال و کلمات کلیدی

همانطور که می‌دانید مانند هر محتوای دیگری که در دنیای وب منتشر می‌شود توجه به سئو یوتیوب و کلمات کلیدی در دیده شدن شما در نقش کلیدی و تعیین کننده دارد. بنابراین در نظر داشته باشید که برای ویدیوهای خود عنوان  و همچنین توضیحات مرتبط و با استفاده از کلمات کلیدی بنویسید تا کاربران هنگام جستجوی محتوای مد نظر خود شما را پیدا کنند. برای آگاهی از کلمات و واژگان کلیدی در حوزه کاری و محتوایی خود می‌توانید از منوی جستجو یوتیوب استفاده کنید. برای اینکار کافی است تا کلید واژه مد نظرخود را تایپ کنید تا ببینید چه کلماتی را با آن نمایش می‌دهد. علاوه بر این به عنوان ویدیوهایی در زمینه موضوع شما وایرال و پرطرفدار شده‎‌‌اند نیز دقت کنید تا با نوشتن عنوان جذاب و هیجان‌انگیز برای کانال خود آشنا شوید.

 

کشاورزان چهارفصل

 

ساخت اکانت تجاری یوتیوب

اگر قصد دارید که برای اهداف تجاری مثل معرفی برند یا محصولات خود یک حساب یوتیوب بسازید، باید به سراغ یوتیوب تجاری بروید. ساخت این اکانت هم مانند اکانت شخصی ساده است. حساب تجاری YouTube این امکان را در اختیار شما می گذارد که چند نفر به طور همزمان، امکان استفاده از اکانت را داشته باشند. برای ساخت یوتیوب تجاری مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد سایت  youtube.com شوید.
  • از قسمت بالا و سمت راست گزینه Sign in را انتخاب کنید.
  • روی گزینه create account کلیک کنید.
  • بعد از کلیک، یک کشو با دو گزینه برای شما باز می شود، For myself و To manage my business. برای ساخت یوتیوب تجارب باید To manage my business را انتخاب کنید.

برای ساخت اکانت بیزینسی بر روی گزینه To manage my business ضربه بزنید.

  • در این مرحله باید یک جیمیل بسازید. بهتر است نام و آدرس جیمیل خود را، با توجه به کسب و کاری که برای آن یوتیوب می سازید انتخاب کنید.
  • بعد از ساخت جیمیل وارد صفحه جدید می شوید. در این صفحه، از شما خواسته می شود تا اطلاعات کسب و کار خود را وارد کنید. اگر تمایلی به این کار ندارید گزینه Not Now را بزنید.

با انجام این مراحل، حساب یوتیوب شما ساخته می شود و می توانید برای انتشار محتوا، اقدام به ساخت کانال یوتیوب نمایید.

 

مراحل ساخت کانال در یوتیوب

بعد از ساخت یوتیوب، برای به اشتراک گذاشتن ویدیوهای خود باید یک کانال ایجاد کنید. برای ایجاد کانال شخصی یا تجاری باید مراحل زیر را طی کنید:

 

کشاورزان چهارفصل

 

  • از سمت چپ و بالای صفحه روی عکس پروفایل خود کلیک کنید تا منویی مانند شکل زیر باز شود.
  • به صورت پیش فرض، در قسمت اسم کانال، اسم اکانت شما نوشته شده است. اگر نام دیگری برای کانال در نظر گرفته اید، آن را تغییر دهید.
  • برای عکس هم می توانید با کلیک روی آن، عکس دیگری انتخاب کنید. سایز عکس مناسب برای کانال یوتیوب معمولا ۹۸*۹۸ است که حجم آن باید کمتر از چهار مگابایت باشد.
  • بعد از انجام این تغییرات، گزینه «ایجاد کانال» را بزنید.

نکته: برخلاف اکانت شخصی، در حساب کاربری تجاری یوتیوب، شما تنها امکان ایجاد یک کانال را دارید. با توجه به این محدودیت، برای انتخاب موضوع و انتشار ویدیوها در کانال تجاری، دقت زیادی به خرج دهید تا مجبور به اصلاح یا تغییر آن نشوید.

 

آموزش تغییر کانال شخصی به Brand

در قسمت Setting وارد بخش Account شوید. روی گزینه Create a new channel کلیک کنید.

 

کشاورزان چهارفصل

 

سپس در قسمت Channel Name اسم برند خود را که معمولا اسم کانال شما است، بنویسید.

روی آواتار اکانت، گوشه سمت راست کلیک کنید.

 

کشاورزان چهارفصل

 

ابتدا گزینه switch account و سپس کانال اول خودتان را انتخاب کنید.

‌ مجدد از قسمت Setting وارد بخش Account بشوید و گزینه View advanced settings را انتخاب کنید.‌

 

کشاورزان چهارفصل

 

در صفحه بعدی گزینه Move channel to a brand account را انتخاب کنید.

 

کشاورزان چهارفصل

 

پس از انتخاب این گزینه صفحه Log in مجدد باز می‌شود و رمز اکانت خود را دوباره باید وارد کنید.

انتقال اکانت برند

۱. در این مرحله روی گزینه Replace کلیک کنید.

کشاورزان چهارفصل

 

۲. تیک I understand and wish to proceed را زده و روی Delete Channel کلیک کنید و در صفحه بعد Move Channel را انتخاب کنید. با این کار اکانت پرسونال قبلی پاک و اکانت شما به برند تبدیل خواهد شد.

کشاورزان چهارفصل

 

تا حداکثر ۱۰ دقیقه بعد کانال شما تبدیل به Brand خواهد شد.

 

حرف آخر – برند‌سازی و بازاریابی با یوتیوب یکی از روش‌های موثر و پرطرفدار برای افزایش شناخت و فروش کسب و کارها است. با استفاده از یوتیوب می‌توانید محتوای ارزشمند و جذابی را برای مخاطبان خود تولید کنید و با تبلیغات و بهینه‌سازی، بازدید و مشترکان خود را افزایش دهید.

مطالب مشابه

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو کردن